Page 19 - buvkeramika

Basic HTML Version

19
Reizēm māla masā iemaisīja arī sasmalcinātus salmus. Apdedzināšanas laikā salmi sadega, tā ķieģeļi
iznāca poraināki un deva lielāku siltuma izolāciju (Zeida 1962, 137–139). No sadegušiem salmiem vai
citiem organiskiem piemaisījumiem varēja rasties sīkas oglītes, kas reizēm saskatāmas viduslaiku ķieģeļu
virsmā vai lūzuma vietā.
Ķieģeļnīcās gatavoja ne tikai ķieģeļus, bet arī dakstiņus un grīdas flīzes. Būvkeramikas izstrādājumus
veidoja, mālu iepildot no ozolkoka darinātās formās. Parastajiemmūra ķieģeļiem forma bija taisnstūraina,
profilķieģeļiem – attiecīgi izrobota, bet dobajiem dakstiņiem tās gatavoja izdobtas silītes veidā. Formu
vispirms saslapināja un izkaisīja ar smiltīm, lai māls nepieliptu pie malām. Tad ņēma māla piku un ar
spēku iesvieda formā, ar pirkstiem iespieda visos stūros un ar īpašu nazi topošā ķieģeļa virsmu nostrīķēja
gludu (3. att.).
Kā aprēķinājusi Ā. Zeida, Rīgas ķieģeļnīcā 17. gs. beigās viens strādnieks dienā vidēji izgatavoja 60
līdz 130 ķieģeļu, bet Krievijas cepļos – 100 līdz 200 ķieģeļu (Zeida 1962, 140). Rietumeiropas rakstītajos
avotos minēta lielāka darba ražība. Tā Līneburgas ķieģeļnīcā 1411. gadā viens ķieģeļu strīķētājs dienā
izveidojis ap 1000 ķieģeļu vai 700 dobo dakstiņu, bet 1684. gadā dienas norma bija 550 ķieģeļu (Rümelin
1998, 40). Austrijā 19. gs. sākumā viens vīrs 12 stundās izgatavoja ap 1200 ķieģeļu vai 5000 plakano dak-
stiņu (Schönauer 1815, 54, 74). Tik lielas atšķirības darba ražībā ir grūti izskaidrot, neko sīkāk nezinot
Ieva Ose.
Turaidas pils 13.–17. gadsimta būvkeramika
3. att.
Ķieģeļu izgatavotājs. Josta Ammana kokgriezums 1568. gadā.
Uz galda nolikta mēles dakstiņa forma, kurā amatnieks izlīdzina
mīkstu mālu. Pa labi priekšplānā nokrauti izgatavotie un izkaltētie
ķieģeļi, bet aizmugurē redzams ķieģeļu ceplis, uz kuru strādnieki ar
ķerrām ved apdedzināmos ķieģeļus. Pa kreisi tālumā attēlota ķieģeļu
ēkas celšana
Fig. 3.
Brick maker – a wood-engraving of Jost Amman in 1568.
On the table there is a mould for a tile in which the craftsman strikes
soft clay. In the foreground on the right the ready-made and dried
bricks have been stacked, but in the background a brick kiln is seen
to which workers with wheelbarrows take the bricks to be burnt. On
the left, in the distance, the construction process of a brick building is
depicted